Nyaralás házikedvenceinkkel

Itt a nyár, sokan mennek hosszabb időre nyaralni. Egyre több az olyan üdülőhely, ahova magunkkal vihetjük háziállatainkat. Macskák esetében ritkábban merül fel ez a kérdés, a kutyákat viszont egyre gyakrabban magukkal viszik a gazdik. Ha a nyaralóhely kialakítása megfelelő ez nem szokott problémát okozni. Felmerül azonban ilyenkor is néhány alapvető kérdés, amire oda kell figyelnünk. Oltási könyv A kutya hivatalos okmánya az oltási könyv, amit mindig el kell vinni, ha a kutyával hosszabb útra megyünk. A oltási könyvre bármikor szükség lehet (betegség, harapás stb.), így fontos hogy ne maradjon otthon. Az utazás A nyaralások alkalmával leggyakrabban jelentkező állategészségügyi probléma a nem megfelelő utaztatás. Számtalanszor találkozunk olyan esetekkel, hogy a kutyát néhány órára bent hagyják a kocsiba (ami rossz esetben a napon parkol). Ez a kutya szempontjából életveszélyes lehet. Mind a levegő hiánya, mind pedig a magas hőmérséklet komoly problémát okozhat és az állat hőgutát kaphat. Veszélyes lehet az is, ha az utazás közben folyamatosan süti a kutyát a nap. Nagyobb testű, elhízott, sötét színű állatok esetében fokozottan oda kell figyelnünk erre. Hosszabb utak alkalmával 1-2 óránként pihenőt kell beiktatni amikor kiengedhetjük a kocsiból, megfuttathatjuk és megitathatjuk. Amennyiben megtörtént a baj mielőbb állatorvoshoz kell fordulni. A helyszínen hideg vízzel itathatjuk a kutyát, árnyékos helyre kell vinni és lehetőség szerint hideg vízzel lelocsolni, hogy a felhevült test mielőbb lehűlhessen. Utazási „betegség” Sok kutya nehezen viseli a hosszabb kocsiutat. Gyakran türelmetlenek lesznek, nem találják a helyüket, rossz esetben hányhatnak is az út alatt. Amennyiben rendszeresen jelentkezik a jelenség, úgy - konzultálva az állatorvossal - enyhe nyugtatók alkalmazásával elkerülhető a probléma. Napjainkban forgalomba vannak un. „utazási tabletták”, amik ugyan csak erre a célra szolgálnak. A nyaralóhelyen Minden állattartónak tudomásul kell venni, hogy nem minden ember szereti a kutyákat, macskákat. Saját esetekből okulva sok kellemetlenségtől óvhatjuk meg magunkat, ha ezt nem felejtjük el. Ezért tömegben, vízparton vagy egyéb nyilvános helyen ajánlatos a kutyát pórázra fogni, vagy folyamatos felügyelet alatt tartani. Utazás külföldre Külföldi nyaralás alkalmával a határátlépéshez külön igazolást kell beszereznünk a területileg illetékes hatósági állatorvostól. Az igazolás kiállításához el kell vinni az állatot (és az oltási könyvet!) a területileg illetékes kollégához, aki megvizsgálja és az oltási könyv alapján, kiállítja az igazolást. Ezt az utazás során mind a határátlépésekkor, mind pedig a külföldi tartózkodás alatt indokolt esetben be kell mutatnunk. Mindezeket szem előtt tartva kívánok mindenkinek békés pihenést.